Sofaer

De danske designersofaer er en eftertragtet vare – både herhjemme og i udlandet, og det skyldes i høj grad deres enkle snit og kompromisløse materialevalg. Der er en verden til forskel på de næsten skulpturelle Arne Jacobsen-sofaer, som virker tidløse og formelle, til de afslappede sofaer fra Børge Mogensen og Erik Jørgensen.

Varer 1-19 af 23

Side
pr side
Faldende

Varer 1-19 af 23

Side
pr side
Faldende

Designersofaer

De danske designersofaer er en eftertragtet vare, og det skyldes i høj grad deres enkle snit og kompromisløse materialevalg. Der er en verden til forskel på de næsten skulpturelle Arne Jacobsen-sofaer, som virker tidløse og formelle, til de afslappede sofaer fra Børge Mogensen og Erik Jørgensen.

De store, danske designersofaer

Mens Le Corbusiers Grand Confort og Florence Knolls Sofa unægtelig er store designersofaer, er de danske modstykker alligevel i en klasse for sig. Lige fra Kaare Klints tidlige designersofaer i 1920’erne til Erik Jørgensens elskede kassesofaer har de mange forskelligartede, danske designersofaer alligevel haft ét stort fællestræk. Nemlig funktionen. De er skabt til at sidde godt i.

De danske designersofaer kan deles op i to typer:

  • De skulpturelle lænestole
  • De mere dagligdagsvenlige lænestole

Her er henholdsvis æstetik og komfort vægtet højest – uden at fokus på det ene betyder fravalg af det andet.

De skulpturelle og æstetiske designersofaer

Der er mange af de klassiske, danske designersofaer, der bevæger sig i grænselandet mellem møbler og kunst. Du smider dig ikke i dem, når der skal kigges tv eller soves til middag. De er insisterende møbler, der typisk får en fremtrædende plads. Møbler, der er oplagte til samtaler, refleksion og læsning.

Finn Juhl

Finn Juhl står bag en hel perlerække af betagende designersofaer, der er ligeså smukke, som de er fantasifulde. Juhl var en af de drivende kræfter i den spirende modernisme i 1940’erne, og hans møbler har et udtryk, der er ligeså inspireret af kunsten, som de er af funktionalismen. Høvdingesofaen, Poetsofaen og Bakersofaen er blandt de udødelige klassikere, der er kendt og elsket herhjemme og i udlandet.

Arne Jacobsen

De fleste af Arne Jacobsens største møbler er opstået i forbindelse med store byggerier, og det er også tilfældet med hans designersofaer. Møbler, der skal stå på rådhuse og i hotellobbyer, må gerne være opsigtsvækkende, og det er lige præcis, hvad Arne Jacobsens værker er. 

Svanesofaen og 3300-serien er skabt til hoteller og lufthavne, mens Mayor-sofaen er skabt til livet på et rådhus. De tre sofaer - med hver deres meget forskellige udtryk - er forenet af deres enkle skønhed.

Verner Panton

Du kender muligvis til Verner Pantons vildskab, og den var bestemt ikke mindre, når han formgav sofaer. De ikoniske Cloverleaf, Easy og Pantonova er umulige ikke at tage stilling til, når de er i et lokale. Det kræver mod og plads at indrette med disse skulpturelle designersofaer i private hjem.

De folkelige designersofaer

De store designere skabte også et væld af ikoniske sofaer til folket, som stadig er elskede og på flere ønskelister mange år senere.

Børge Mogensen

Vi kan ikke komme uden om Børge Mogensens sofaer, som har fået plads i så ufatteligt mange hjem. Tremmesofaen fra 1945 blev en gigantisk succes, da verden 20 år senere blev klar til den. 

Børge Mogensen lavede også en serie af udødelige polstermøbler med 2200-serien, som den berømte øreklapstol er en del af. Serien er en hyldest til Kaare Klints sofaer, og møblerne er kendt og elsket for deres gode komfort og høje kvalitet. 

Endelig har vi hans sidste værker, 2332 og 2333, der er minimalistiske og i et helt kvadratisk udtryk.

Erik Jørgensen og Erik Ole Jørgensen

Erik Jørgensen og Erik Ole Jørgensen er begge store bidragsydere til historien om den danske designersofa. Erik Ole Jørgensen fik stor succes med sin tremmesofa, som han tegnede for FDB, mens EJ 315, som han tegnede for Erik Jørgensen, er en af de store klassikere. Erik Jørgensen var både møbelproducent og designer, og hans EJ 220 blev med det samme én af danskernes favoritter.

Hans J. Wegner

Hans J. Wegner står også bag et par klassiske sofaer, der fik stor udbredelse. Især hans sofaer fra 1950’erne, der blev skabt i samarbejde med Getama, har fået opmærksomhed i forbindelse med den seneste retro-bølge, der er skyllet ind over landet. GE 290, GE 240 og GE 236 er alle sofaer, der vil vække nostalgiske følelser hos mange danskere

Hvilken designersofa skal du vælge?

Når du vælger mellem forskellige sofaer, kan du med fordel overveje, hvad der er den rette sofa for dig. Er den nye sofa til kontoret som et kunstværk, eller er den til stuen, hvor familie og venner samles om en god film? Du kan her overveje, om en skulpturel eller en funktionel designersofa er vejen frem. Du skal i forlængelse heraf også vurdere, om du skal have en 2-personerssofa eller en 3-personerssofa.

Vil du gerne have andre designmøbler såsom lænestole eller et sofabord? Så har vi hos Re·Collection også et stort udvalg her.

Sofaens historie

Sofaen kan spores helt tilbage til de gamle egyptere. Der er dog lang vej fra deres sofa til de komfortable kunstværker, vi ser i dag. Mens de rigeste romere lå ned på sofalignende møbler, forsvandt lidt af komforten i middelalderen, hvor livet var for hårdt til en sofa og afslapning.

Sofaen blev genoptaget i det 16. århundrede, men den var stadig forbeholdt de allerrigeste. I de følgende århundreder blev der skabt et væld af ukomfortable - men smukke - sofaer til Europas adel og kongelige.

Den industrielle revolution gjorde sofaerne billigere og materialerne mere fleksible. I løbet af 1800-tallet kom der mere fokus på komforten, og i takt med at sofaen blev hvermandseje, blev de mere praktiske og mindre flamboyante.

Det sidste ryk i retningen mod vores nutidige designersofaer kom med modernismen, hvor de store danskere gjorde, hvad Le Corbusier, Mies van der Rohe og Charles Eames gjorde i udlandet; de legede med formerne og dyrkede den enkle æstetik. Hermed var den moderne sofa født.