Sofaer

De danske designersofaer er en eftertragtet vare – både herhjemme og i udlandet, og det skyldes i høj grad deres enkle snit og kompromisløse materialevalg. Der er en verden til forskel på de næsten skulpturelle Arne Jacobsen-sofaer, som virker tidløse og formelle, til de afslappede sofaer fra Børge Mogensen og Erik Jørgensen. Tremmesofaen, 2200-serioen og EJ-315 peger nemlig tydeligt ind i den samtid, de er skabt i – og var med til at forme.

Varer 1-16 af 17

Side
pr side
Faldende

Varer 1-16 af 17

Side
pr side
Faldende

Danske designsofaer

 
Sofaens historie har mange årtusinder på bagen, og møblet kan spores helt tilbage til de gamle egyptere. Der er dog lang vej fra deres variant til de komfortable kunstværker, vi ser i dag. Mens de rigeste romere lå ned på sofalignende møbler, gik komforten fløjten med middelalderen, hvor livet var for hårdt til den slags.

Sofaen blev genoptaget det 16. århundrede, da husene nu var tætte nok til at kunne huse ordentlige møbler, men det var stadig et møbel forbeholdt de allerrigeste. I de følgende århundreder blev der skabt et væld af ukomfortable - men smukke - sofaer til Europas adel og kongelige.

Den industrielle revolution gjorde sofaerne billigere og materialerne mere fleksible. I løbet af 1800-tallet kom der mere fokus på komforten, og i takt med at sofaen blev hvermandseje, blev de mere praktiske og mindre flamboyante.

Det sidste ryk i retning af vor nutidige møbler kom med modernismen, hvor de store danskere gjorde, hvad Le Corbusier, Mies van der Rohe og Charles Eames gjorde i udlandet; legede med formerne og dyrkede den enkle æstetik. Hermed var den moderne sofa født. Ordet sofa er tyrkisk og har det arabiske suffa, som betyder bænk, som stamme.
Designsofa

De store, danske sofaer

 
Mens Le Corbusiers Grand Confort og Florence Knolls Sofa unægtelig er store designersofaer, er de danske modstykker alligevel i en klasse for sig. Lige fra Kaare Klints tidlige sofaer i 1920’erne til Erik Jørgensens elskede kassesofaer har de mange forskelligartede, danske designersofaer alligevel haft ét stort fællestræk. Nemlig funktionen. Samtlige sofaer, uanset hvor outrerede de virker, er nemlig skabt til at sidde godt i.

De danske sofaer kan deles op i to typer. De mere skulpturelle, og de mere dagligdagsvenlige, hvor henholdsvis æstetik og komfort er vægtet højest – uden at fokus på det ene betyder fra af det andet.

De æstetiske sofadesigns

 

Der er mange af de klassiske, danske designersofaer, der bevæger sig i grænselandet mellem møbler og kunst, og det er ikke møbler, du smider dig i, når der skal kigges tv eller soves til middag. Det er insisterende møbler, der typisk får en fremtrædende plads. Møbler, der er oplagte til samtaler, refleksion og læsning.

Finn Juhl står bag en hel perlerække af betagende sofaer, der er ligeså smukke, som de er fantasifulde. Finn Juhl var en af de drivende kræfter i den spirende modernisme i 1940’erne, og hans sofaer har et udtryk, der er ligeså inspireret af kunsten, som de er af funktionalismen. Høvdingesofaen, Poetsofaen og Bakersofaen er blandt de udødelige klassikere, der er kendt og elsket herhjemme og i udlandet.

De fleste af Arne Jacobsens største møbler er opstået i forbindelse med store byggerier, og det er også tilfældet med hans sofaer. Møbler, der skal stå på rådhuse og i hotellobbyer, må gerne være opsigtsvækkende, og det er lige præcis, hvad Arne Jacobsens sofaer er. Svanesofaen og 3300-serien er skabt til hoteller og lufthavne, mens Mayor-sofaen er skabt til livet på et rådhus. De tre sofaer, med hver deres meget forskellige udtryk, er forenet af deres enkle skønhed.

Verner Pantons vildskab var ikke mindre, når han formgav sofaer, og de ikoniske Cloverleaf, Easy og Pantonova er umulige ikke at tage stilling til, når de er i et lokale. Det kræver mod og masser af plads at indrette med disse skulpturelle sofaer i private hjem.


De folkelige designersofaer

 

De store designere skabte også et væld af ikoniske sofaer til folket, som stadig er elskede og eftertragtede møbler et halvt århundrede senere.

Vi kan ikke komme uden om Børge Mogensens mange sofaer, som har fået plads i så ufatteligt mange hjem. Tremmesofaen fra 1945 blev en gigantisk succes, da verden 20 år senere blev klar til den. Børge Mogensen lavede også en serie af udødelige polstermøbler med 2200-serien, som den berømte øreklapstol er en del af. Serien er en hyldest til Kaare Klints sofaer, der startede det hele, og møblerne er kendt og elsket for deres gode komfort og høje kvalitet. Endelig har vi hans sidste værker, 2332 og 2333, der er gennemført minimalistiske sofaer i et helt kvadratisk udtryk.

Erik Jørgensen og Erik Ole Jørgensen er begge store bidragsydere til historien om den danske designersofa. Erik Ole Jørgensen fik stor succes med sin tremmesofa, som han tegnede for FDB, mens EJ 315, som han tegnede for Erik Jørgensen, er en af de store klassikere. Erik Jørgensen var både møbelproducent og designer, og hans EJ 220 blev med det samme én af danskernes foretrukne sofaer.

Hans J. Wegner står også bag et par klassiske sofaer, der fik stor udbredelse, og især hans sofaer fra 1950’erne, der blev skabt i samarbejde med Getama, har fået opmærksomhed i forbindelse med den seneste retro-bølge, der er skyllet ind over landet. GE 290, GE 240 og GE 236 er alle sofaer, der vil vække nostalgiske følelser hos mange danskere.