Kaare Klint

Kaare Klint (1888-1954) er faderen til den danske modernisme, og uden ham er det svært at forestille sig, at store designere som Hans J. Wegner og Børge Mogensen nogensinde havde fundet deres stil og retning. Kaare Klint har nemlig undervist de fleste af møbelmestrene, ligesom han også selv står bag en række ikoniske stole som Safari-stolen, Faaborg-stolen og Kirkestolen. Stole, der stadig vækker begejstring her omkring 100 år senere.

2 varer

pr side
Faldende

2 varer

pr side
Faldende

Arkitekt Kaare Klint

 

Selvom Kaare Klint (1888-1954) måske ikke fik helt samme internationale gennembrud og anerkendelse som eksempelvis Arne Jacobsen og Hans J. Wegner, er han måske den mest betydningsfulde af de danske designere. Det var nemlig ham, der formede den gyldne generation af designere, hvis møbler stadig er så eftertragtede i dag.

Det lå måske allerede i kortene, da Kaare Klint blev født, at han ville sætte sit aftryk på æstetikken i Danmark. Han var nemlig søn af arkitekten P.V. Jensen Klint, som blandt andet står bag den markante Grundtvigskirken på Bispebjerg og ’Bien’ på Trianglen. Hans søskende, Helle og Tage Klint, gjorde også væsen af sig som designere og kunstnere, ligesom Kaare Klints niece, Le Klint, har lagt navn til titusindvis af lampeskærme herhjemme og i udlandet.

Som ung kom Kaare Klint i lære som arkitekt hos faderen og Carl Petersen. Sidstnævnte tegnede blandt andet Faaborg Museum – som Klint designede sin berømte Faaborg-stol til. Selvom Kaare Klint faktisk havde flere bemærkelsesværdige projekter som arkitekt, var det alligevel i møblerne, han satte sit store aftryk. Han blev ansat på Kunstakademiet ved Skolen for Møbelkunst, og det var her, han spillede sin største rolle.

Klints tilgang til design skulle nemlig få afgørende betydning for det eventyr, dansk design satte ud på i de kommende årtier. Han fandt aldrig den helt store begejstring for tidens store tendenser som Bauhaus- og jugendstilen, og han arbejde sig stille og roligt i retning af noget, der skulle blive omridset til den danske modernisme.

Han var inderligt optaget af funktion, kvalitet og rene linjer, og det blev nærmest dogmatisk for hans tilgang til møbeldesign. Han studerede menneskekroppen nøje, og han lagde studierne til grund for møblernes udformning. Møblerne skulle være af højeste kvalitet, både hvad angik materialer og håndværk, og møblerne skulle i højere grad være forenende end dominerende i de lokaler, de skulle bruges i.

Tankerne blev tydelige i Klints få, egne kreationer, men de unge talenter, han underviste, lyttede også efter. Det var folk som Hans J. Wegner, Børge Mogensen, Poul Kjærholm og Arne Jacobsen, der tog idéerne til sig, og især Børge Mogensen var utrættelig bannerfører for tankerne og idealerne bag dét, der drev den danske designbølge i tre årtier.

 

Kaare Klint

Kaare Klints stole

 

Faarborgstolen, Safaristolen, Kirkestolen og Den Røde Stol er nok de værker, Kaare Klint er mest kendt og elsket for i dag. Faaborgstolen fra 1914, der som nævnt blev designet til Faaborg Museum, bliver kaldt den første, danske møbelklassiker. Den Røde Stol fra slutningen af 1920’erne høstede stor anerkendelse både ude og hjemme, og Kirkestolen fra midt 1930’erne forener komplekse former med et enkelt udseende. Det er nemt at se, hvordan Grundtvigskirkens ikoniske stol har vist vejen for senere klassikere.

Kaare Klints safaristol fra 1933 er nok hans største værk, og den enkle stol er et hovedværk i den danske designtradition. Stolen er inspireret af datidens safaristole i lærred, som blev slæbt med herskabet rundt på savannen. Kaare Klints udgave var mere eksklusiv i materialer som teak, mahogni, palisander og sågar eg, ligesom flere lædertyper og lærred kan fås til ryglæn og sæde. Safaristolen er måske det første, danske saml selv-møbel, og den kan samles helt uden brug af værktøj.