Designmøbler

Varer 1-16 af 204

pr side
Faldende
  1. Wegner Hynde til Y-stol cognac
    Wegner Hynde til Y-stol cognac 6 stk.
    Kampagnepris 1.800,00 kr Førpris 2.600,00 kr
  2. Wegner Hynde til Y-stol
    Wegner Hynde til Y-stol
    Kampagnepris 1.800,00 kr Førpris 2.600,00 kr

Varer 1-16 af 204

pr side
Faldende

Danske design møbler

 

Designmøbler er en mærkelig ting. I hvert fald for de danskes vedkommende, for der er noget paradoksalt i, at møblerne i sin tid var tegnet til folket, og at de forskellige, danske designs efterhånden er blevet folkeeje, mens selve de danske designklassikere i dag er forbeholdt de, der har råd til investeringen. Og der er faktisk tale om en investering, når det gælder designermøbler, for mange af klassikerne stiger i værdi, jo længere de har stået i din stue.

Den rigtige model med den rigtige patinering kan mangedoble sin værdi, mens du nyder møblet dagligt.

 

Designmøbler

Da Danmark erobrede verden

 

Den store danske designbølge skyllede ind over landet – og verden – i det 20. århundredes fire midterste årtier. Det var en modernistisk strømning, der tog udgangspunkt i funktionalismen, Bauhaus-skolen og ikke Kaare Klints tanker om form og funktion. Kaare Klint var underviser ved Kunstakademiet på Skolen for Møbelkunst, hvor han formede den kommende generation af møbelarkitekter.

Den generation skulle så vise sig at blive den største nogensinde, og blandt Klints tilhørere finder vi blandt andre Hans J. Wegner og Børge Mogensen, som i særdeleshed tog dogmerne om funktion til sig. Kaare Klint stod blandt andet bag Faaborg-stolen fra 1914, som bliver kaldt Danmarks første designermøbel, men det er hans prædiken om et ustandseligt fokus på funktion og møblernes brugere, der er hans største bidrag til det designeventyr, der fandt sted fra 1940’erne til 1970’erne.

Arne Jacobsen og Hans J. Wegner vandt anerkendelse i hele verden, mens en mand som Børge Mogensen nok har betydet mere for danskernes indretning end nogen anden.

De danske designere spændte bredt – både fra designer til designer og fra årti til årti. De største klassikere spænder fra Kaare Klint og Børge Mogensens næsten primitive Safari- og Jagtstole til Arne Jacobsens rumaldermøbler med Ægget, Svanen og Dråben. For slet ikke at nævne Verner Pantons næsten outrerede værker.

De danske designmøbler var det hele. De var Børge Mogensens møbler fra FDB-tiden, der skulle bringe kvalitet til folket, det var hans tremmesofa, der blev symbolet på Information-læseren, og det var hans Øreklapstol, der i dag er et symbol på underspillet luksus.

Det var Wegners Påfuglestol, der insisterede på sjov i modernismens ellers alvorlige udtryk. Det var Den Runde Stol, der blev sendt ud til hele verden i debatten mellem Kennedy og Nixon, og det var Y-stolen, der stadig vækker begejstring kloden over.

Det var hvert eneste af Arne Jacobsens små og store mesterværker, det var Kjærholm og Volthers benhårde minimalisme og svævende leg, og det var Verner Pantons syretrip af et møbelkatalog.

Den danske guldalders bedste møbler besad en slags minimalistisk optimisme, og de gik i dén grad deres sejrsgang verden over.

Nedgangsårene efter storheden

 

Alting har en ende, og ovenpå 1970’erne havde alle vist brug for en pause fra organiske former, træ og de andre kendetegn fra bølgen af dansk modernisme. Bevares, nogle møbler fortsatte deres popularitet ufortrødent i visse kredse, men gassen var gået af ballonen i det store hele. Memphis-bølgen fra Italien er et glimrende eksempel på, at mange gik i den decideret modsatte grøft.

I løbet af disse 15-20 år skilte mange sig af med deres klassiske designermøbler, og mange af møblerne endte endda på lossepladser rundt omkring. Det er ikke svært at forestille sig, hvor mange mennesker, der sidder med stor fortrydelse i dag over den lemfældige omgang med de kostbare møbler.

Comeback

 

1980’ernes æstetik var kortlivet, og 1990’erne rakte en udstrakt hånd til designernes guldalder. Den danske modernismes helt store force er, at designet er drevet af funktion, og at stilen er minimalistisk. Det betyder, at møblerne er mere end almindeligt langtidsholdbare med en bred appel, og da straks da aversionen mod møblernes storhedstid havde lagt sig, begyndte vi at savne de danske designklassikere.

Konstellationen blev anderledes, og takket være møblernes udformning behøver man ikke at bo i et frilandsmuseum for at have Ægget, Y-stolen og PK22 stående. De smukke møbler passer nemlig ind i en hvilken som helst indretning, og siden de vendte tilbage i 1990’erne, har de faktisk ikke forladt scenen. Tværtimod lader det til, at kærligheden til de gamle klassikere er tiltagende.

Det kan skyldes mange ting, og én af dem er nok den store alsidighed, møblerne besad. Arne Jacobsens skalstole og Piet Heins ellipsebord passede som fod i hose på den skandinaviske minimalisme, mens Ægget, Y-stolen og Den Spanske Stol nemt kan bruges i en indretning, der er præget af bæredygtighed, varme og naturlige materialer.

Samtidigt skal man ikke underkende, at klassikerne på én gang favner retro-følelser og et fremsynet design, som i eksempelvis Arne Jacobsens møbler, der stadig i dag fremstår næsten futuristiske. Den kærlighed, midten af den 20. århundrede har fået i snart to årtier, skal nok falme igen for en periode, men møblernes status er for evigt ændrede; de er nu danske designklassikere.