DESIGNERMØBLER
Designermøbler er en helt særlig størrelse - især de danske designermøbler. Det kan virke paradoksalt, hvordan møblerne oprindeligt er tegnet til folket, og at de forskellige danske designs med tiden også er blevet folkeeje, men at selve designklassikerne er forbeholdt de, der kan gøre den store investering, designermøbler er. Det er nemlig blevet sådan, at en stor del af møblerne stiger i værdi, jo længere tid de har stået i din stue.
De rigtige designermøbler med den rigtige patinering kan faktisk mangedoble værdien, mens du nyder møblerne dagligt.
DANSKE DESIGNERMØBLER OVER HELE VERDEN
Den store danske designbølge skyllede ind over landet – og verden – i det 20. århundredes fire midterste årtier. Det var en modernistisk strømning, der tog udgangspunkt i funktionalismen, Bauhaus-skolen og ikke mindst Kaare Klints tanker om form og funktion. Kaare Klint var underviser ved Kunstakademiet på Skolen for Møbelkunst, hvor han formede den kommende generation af møbelarkitekter.
Den generation skulle vise sig at blive den største nogensinde, og blandt Klints tilhørere finder vi blandt andre Hans J. Wegner og Børge Mogensen, som i særdeleshed tog dogmerne om funktion til sig.
Kaare Klint stod blandt andet bag Faaborg-stolen fra 1914, som bliver kaldt Danmarks første designermøbel, men det er hans prædiken om et ustandseligt fokus på funktion og møblernes brugere, der er hans største bidrag til det designeventyr, der fandt sted fra 1940’erne til 1970’erne.
DESIGNERMØBLER FRA JACOBSEN, WEGNER OG ALLE DE ANDRE
Arne Jacobsen og Hans J. Wegner vandt anerkendelse i hele verden, mens en mand som Børge Mogensen nok har betydet mere for danskernes indretning med designermøbler end nogen anden.
De danske designere spændte bredt; både fra designer til designer og fra årti til årti. De største klassikere spænder fra Kaare Klint og Børge Mogensens næsten primitive Safari- og Jagtstole til Arne Jacobsens rumaldermøbler med Ægget, Svanen og Dråben. For slet ikke at nævne Verner Pantons næsten outrerede værker.
Det var år med flere gode stole, lamper og nye tanker om møbler og design. Interesserer du dig for design og de helt store navne, der var med til at forme dansk møbeldesign i midten af det 20. århundrede? Find inspiration, og læs mere om tidens store arkitekter her.
MØBLER OG DESIGN FRA DEN DANSKE GULDALDER
De danske designmøbler var det hele. De var Børge Mogensens møbler fra FDB-tiden, der skulle bringe kvalitet til folket, det var hans tremmesofa, der blev symbolet på Information-læseren, og det var hans Øreklapstol, der i dag er et symbol på underspillet luksus.
Det var Wegners Påfuglestol, der insisterede på sjov i modernismens ellers alvorlige udtryk. Det var Den Runde Stol, der blev sendt ud til hele verden i debatten mellem Kennedy og Nixon, og det var Y-stolen, der stadig vækker begejstring kloden over.
Det var hvert eneste af Arne Jacobsens små og store mesterværker, det var Kjærholm og Volthers benhårde minimalisme og svævende leg, og det var Verner Pantons syretrip af et møbelkatalog.
Den danske guldalders bedste designermøbler besad en slags minimalistisk optimisme, og de gik i dén grad deres sejrsgang som eksklusive designermøbler verden over.
NEDGANGSÅRENE EFTER STORHEDEN
Alting har en ende, og ovenpå 1970’erne havde alle tilsyneladende brug for en pause fra organiske former, træ og de andre kendetegn fra bølgen af dansk modernisme. Bevares, nogle designermøbler fortsatte deres popularitet ufortrødent i visse kredse, men gassen var gået af ballonen i det store hele. Memphis-bølgen fra Italien er et glimrende eksempel på, at mange gik i den decideret modsatte grøft.
I løbet af disse 15-20 år skilte mange sig af med deres klassiske designermøbler, og mange af møblerne endte endda på lossepladser rundt omkring. Det er ikke svært at forestille sig, hvor mange mennesker der sidder med stor fortrydelse i dag over den lemfældige omgang med de kostbare møbler.
Flere stole, borde, sofaer og andre designermøbler fra de helt store brands har altså stået hen siden. Har også du et eller flere møbler, der kunne trænge til en kærlig hånd? Hos Re·Collection tilbyder vi renovering og polstring af flere designermøbler. Læs her om, hvordan vi gør for eksempel en Børge Mogensen sofa så god som ny.
COMEBACK TIL DANSKE DESIGNERMØBLER
1980’ernes æstetik var kortlivet, og 1990’erne rettede en udstrakt hånd til designernes guldalder. Den danske modernismes helt store force er, at designet er drevet af funktion, og at stilen er minimalistisk. Det betyder, at møblerne er mere end almindeligt langtidsholdbare med en bred appel, og straks da aversionen mod møblernes storhedstid havde lagt sig, begyndte vi at savne de danske designklassikere.
Konstellationen blev anderledes, og takket være møblernes udformning behøver man ikke at bo i et frilandsmuseum for at have Ægget, Y-stolen og PK22 stående. De smukke designermøbler passer nemlig ind i en hvilken som helst indretning, og siden de vendte tilbage i 1990’erne, har de faktisk ikke forladt scenen. Tværtimod lader det til, at kærligheden til de gamle klassikere er tiltagende.
Det kan skyldes mange ting, og én af dem er nok den store alsidighed, møblerne besad. Arne Jacobsens skalstole og Piet Heins ellipsebord passede som fod i hose til den skandinaviske minimalisme, mens Ægget, Y-stolen og Den Spanske Stol nemt kan bruges i en indretning, der er præget af bæredygtighed, varme og naturlige materialer.
Samtidigt skal man ikke underkende, at klassikerne på én gang favner retro-følelser og et fremsynet design, som i eksempelvis Arne Jacobsens møbler, der stadig fremstår næsten futuristiske. Den kærlighed, midten af den 20. århundrede har fået i snart to årtier, skal nok falme igen for en periode, men møblernes status er for evigt ændrede; de er nu danske designklassikere.