Erik Jørgensen

I den danske designtradition dækker navnet Erik Jørgensen faktisk over to personer. Nemlig Erik Ole Jørgensen, der var designer og møbelpolstrer, og Erik Jørgensen, der var designer og møbelproducent. Det gør ikke affæren mindre forvirrende, at de to Erik Jørgensener arbejdede sammen. Blandt andet om den ikoniske EJ315-sofa, der endte med at få plads blandt de store, danske designklassikere.

11 varer

pr side
Faldende

11 varer

pr side
Faldende

De to arkitekter ved navn Erik Jørgensen

 

Erik Jørgensen er måske et lidt overset navn i den danske møbeltradition, men det burde faktisk ikke forholde sig sådan. Især ikke når man tager i betragtning, at hele to personer med navnet Erik Jørgensen har sat deres store aftryk på branchen.

Erik Ole Jørgensen var dansk designer, mens Erik Jørgensen både var designer og producent. Både Erik Jørgensen og Erik Ole Jørgensen tegnede sofaer, som Erik Jørgensen producerede. Det gør det ikke nemmere at navigere rundt i det i forvejen mudrede navnebillede. Men der er altså tale om to forskellige mennesker, der dog havde mange overlap i løbet af de lange og betydningsfulde karrierer.

 

Erik Jørgensen

Om Erik Ole Jørgensen

 

Erik Ole Jørgensen (1925-2002) er som sagt en lidt overset karakter blandt de store, danske designere, og han skiller sig også på mange punkter ud fra de andre navne fra guldalderen. Erik Ole Jørgensen var et multitalent af de større, og hans tanker og streger har sat deres umiskendelige præg på møbelbranchen, tekstilindustrien og sågar arkitekturen.

Erik Ole Jørgensen kom fra en slægt af dygtige kunsthåndværkere, og hans farfar har blandt andet skåret de ikoniske stole i Folketingets mødesal. Faderen var møbelpolstrer, og den samme retning gik sønnen i. Erik Ole Jørgensen blev færdiguddannet som møbelpolstrer i 1944, men en længere hospitalsindlæggelse for polio skulle sende den unge møbelpolstrer i en anden retning.

Mens han var sengeliggende, blev den unge Jørgensen bidt af akvarelmaling, og de tanker og egenskaber, han havde tilegnet sig i sygelejet, skulle blive drivkraften til en ny karriere, da han kom ud. Form og farver skulle tegne hans fremtid, og han kom på snedkerlinjen på Kunsthåndværkerskolen, hvor Børge Mogensen og Hans J. Wegner fik stor indflydelse på Erik Ole Jørgensen. Herudover var han også hyppig deltager til Kaare Klints forelæsninger på Kunstakademiet.

Et par år efter endt uddannelse overtog han faderens møbelpolstrervirksomhed, der i højere grad begyndte at producere sønnens møbler. Han blev kendt i samtiden for at producere flotte, gedigne stole, men vi skal frem til 1970’erne, før Erik Ole for alvor får indskrevet sig i den danske designhistorie.

For FDB skabte han sin tremmesofa-serie, der blev vanvittigt populær i de danske hjem, mens han også indledte sit langvarige samarbejde med tekstilvirksomheden Kvadrat. Her har han blandt andet tegnet tekstiler til den tyske Rigsdag. Hans nok meste kendte værk kom dog til verden i samarbejde med den anden Erik Jørgensen.

De to producerede de nemlig serien EJ 315, der består af både sofaer og stole. Sofaen er på én gang minimalistisk og moderne, mens de mange håndsyede knapper henleder tankerne på tidligere tiders overdådige indretninger. EJ 315 blev anerkendt for sin høje komfort, sit smukke udseende og sin bundsolide kvalitet, og sofaen blev hurtigt én af de store klassikere i dansk design.

E.O. Jørgensen arbejdede ufortrødent videre med former og farver, og han nåede at sætte sit præg på et væld af forskellige projekter inden for møbler, tekstiler og arkitektur i løbet af sin lange karriere.

Om Erik Jørgensen

 

Erik Jørgensen (1928-1998) startede karrieren som saddelmager og møbelpolstrer, men de ting, der skete i danske møbelverden i disse år, trak så meget i den unge Jørgensen, at han i 1954 åbnede sin fabrik med møbelproduktion i Svendborg. Her blev han hurtigt kendt og respekteret for sine evner til at producere møbler i tårnhøj kvalitet, og flere af de største møbelklassikere er kommet til verden på hans fabrik. Wegners Ox-chair, Poul Volthers Corona og Erik Ole Jørgensens EJ 315 – for at nævne et par stykker.

At producere møbler for samtidens bedste var dog ikke nok for den fynske møbelproducent, og skabertrangen fik ham til at tegne sin egen sofa. I 1970 skabte han EJ 220-sofaen, som gik rent hjem alle vegne. Faktisk er det nok én af de mest populære sofaer herhjemme – nogensinde, og det findes der flere gode forklaringer på. Det bedste er nok, at Erik Jørgensen med EJ 220 forenede den tårnhøje komfort, som du finder i de store flydersofaer, med det meget minimalistiske og enkle udtryk, der er kernen i den danske modernisme.

EJ 220 er gået hen og er blevet en dansk møbelklassiker på næsten lige fod med de mesterværker, han producerede for de andre designere. Det enkle design betød, at sofaen kunne indgå direkte i flere generationers indretning, og selv i dag, næsten fem årtier senere, virker designet aktuelt.

Fabrikken i Svendborg er blevet en institution i den danske møbeltradition, og navnet Erik Jørgensen rimer i dag på enestående møbler i høj kvalitet – både herhjemme og i udlandet. Fabrikken er stadig på familiens hænder, og efter Erik Jørgensens bortgang har designere som Volther, Wegner og Wettstein fået selskab af mange nye, unge talenter, der står overfor den utaknemmelige opgave at løfte arven efter den store generation.