Lænestole

2 varer

pr side
Faldende

2 varer

pr side
Faldende

Lær mere om Børge Mogensens lænestole

Børge Mogensen (1914-1972) er uden sammenligning én af de mest betydningsfulde designere, Danmark nogensinde har fostret, og den iltre designer fulgte en stærk doktrin om funktion hele vejen igennem sin imponerende karriere. Børge Mogensen var i høj grad formet af sin tid på Kunstakademiet, hvor Kaare Klints tanker om den danske modernisme gjorde stort indtryk. Møblerne var møbler, der skulle bruges - og ikke bare være upraktiske kunstværker.

Det er den røde tråd gennem hele det omfattende møbelkatalog, han skabte, og Børge Mogensens lænestole er ingen undtagelse. De er måske smukke, men æstetikken er ikke tilvalgt på bekostning af funktionen. Den er måske i højere grad fordret af funktionen, og det totale fravær af flamboyance bliver et stiltræk i sig selv.

Når det gjaldt kvaliteten, var Børge Mogensen også kompromisløs, og der er altid brugt materialer og metoder, der betyder, at møblerne kan holde til at blive brugt. Børge Mogensen lavede møbler til den almindelige dansker, og det betød til gengæld, at danskerne elskede hans værker. Kærligheden er ikke blevet mindre med tiden, selvom segmentet nok er et andet, end Mogensen forestillede sig i sin tid.


Børge Mogensens største lænestole

Jagtstolen fra 1950 er et af Mogensens mest populære møbler, og den karakteristiske lænestol varsler et skifte væk fra de rene træmøbler, han tidligere havde været eksponent for gennem FDB-dagene. Stolen har en åben konstruktion med kraftig træramme, tykt kernelæder og massive messingspænder. Den lave stol er blottet for hemmeligheder, og det modige design bar frugt. Den blev meget populær og er nu en eftertragtet klassiker.

Den Spanske Stol fra 1958 har mange fællestræk med Jagtstolen, for også her er trærammer, kernelæder og messingspænder de gennemgående designgreb. Den Spanske Stol har dog mere form som en klassisk lænestol med højere siddehøjde. Det enestående ved denne stol er de meget brede armlæn, der i visse situationer overflødiggør sofabordet. Det betød, at denne stol også blev meget populær, da den både kunne bruges som del af sofaarrangementet, ligesom den fint kunne stå alene.

Øreklapstolen, eller 2204, som den ret beset hedder, er også én af Børge Mogensens mest elskede skabninger, og den magelige lænestol var en del af hans 2200-serie, som han tegnede i 1963. 2200-serien var den store designers demonstration af, at polstermøblerne bestemt også var en disciplin, han mestrede. Serien er en hyldest til læremester Klints sofaer fra 1920’erne. Øreklapperne giver den siddende lidt afskærmning og et sted at hvile hovedet. 2207 har lavere ryg og linjer, der følger både seriens sofa og Kaare Klints originaler mere. Fælles for begge stole er, at de udover at være smukke er uhyre behagelige. 2200-serien er en perlerække af klassikere, og møblerne er et studie i magelig minimalisme.

Derudover står Børge Mogensen bag et utal af lænestole i forskellige udformninger. Hans armstole, slædestole, Hestesko-lænestolen og alle de andre vidner om designerens alsidighed. En lænestol fra Børge Mogensen kan indtage lokalet helt og aldeles, og den kan stå diskret i baggrunden. Uanset hvilken type, der er tale om, har den de umiskendelige Mogensen-karakteristika.