Arne Jacobsen

Arne Jacobsen (1902-1971) har om nogen sat dansk design på verdenskortet, og det er næsten ufatteligt så mange ikoniske møbler, bygninger og stykker af brugskunst, der kom fra hans hånd. Ægget, Svanen, Myren og Syveren er nogle af hans mest elskede klassikere, hvis kompromisløse kvalitet og tidløse design gør, at de stadig er eftertragtede verden over i dag.

Varer 1-16 af 176

pr side
Faldende
  1. Oxford 2007 - 12
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  2. Oxford 2007 - 9
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  3. Oxford 2007 - 8
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  4. Oxford 2007 - 7
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  5. Oxford 2007 - 6
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  6. Oxford 2007 - 5
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  7. Oxford 2007 - 4
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  8. Oxford 2007 - 3
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr
  9. Oxford 2007 - 1
    Original polstret lav Oxford redlabel
    Kampagnepris 8.000,00 kr Førpris 10.000,00 kr

Varer 1-16 af 176

pr side
Faldende

Historien om Arne Jacobsen

 

Arne Jacobsen (1902-1971) var den største designer i den største generation af designere, Danmark nogensinde har set. Faktisk var han ikke engang designer i udgangspunktet – han var først og fremmest arkitekt. Hans visioner og perfektionisme kom med tiden til at betyde, at hans bygningsværker blev fulgt helt til dørs med møbler, lamper, dørhåndtag og armaturer fra hans hånd. Ting, der sidenhen fik deres eget liv uden for bygningerne og langt ind i folkesjælen.

Mens Le Corbusier i 1920’erne skabte røre i verden med den spirende modernisme, tog Arne Jacobsen sin arkitektuddannelse på Kunstakademiet, og i 1929 meldte han sin ankomst på arkitekturens scene med tegningen af ”Fremtidens Hus”. De vovede tegninger vakte opsigt, og opmærksomheden blev hurtigt vekslet til byggerier i Klampenborg. Med de karakteristiske byggerier Bellevue Strandbad, Bellavista og Bellevueteatret fik Arne Jacobsen for alvor sat gang i den danske funktionalisme.

Under krigen var Arne Jacobsen nødsaget til at flygte til Sverige på grund af sit jødiske ophav, og en dag i 1943 måtte arkitekten og hans kæreste i al hast ro fra Skodsborg til Sverige. Med i båden var blandt andet designer-kollegaen Poul Henningsen. Årene i Sverige blev brugt konstruktivt, og han tegnede både huse og duge.

Efter krigen kom arkitekten hjem, hvor opgaverne i højere og højere grad blev store og næsten monumentale byggerier, selvom familiehusene aldrig røg helt ud af porteføljen. Fra 1930’erne og helt frem til sin død i 1971 lagde han navn og pen til nogle af samtidens mest ikoniske bygninger – herunder de nu fredede rådhuse i Aarhus og Søllerød, SAS-Hotellet, Saint Catherine’s College i Oxford og Nationalbanken.

 

Arne-Jacobsen

Arne Jacobsens mange møbler

 

Arkitekten over dem alle var meget mere end arkitekt, og i 1950’erne kom der fart i den udvikling, som senere gjorde ham til hvermandseje. Han begyndte nemlig at designe møbler, og det sendte ham for alvor udover rampen og i danskernes bevidsthed. Hans møbler og designs var til at betale for den menige dansker, og hans ting blev produceret i en fremragende kvalitet. Han valgte nemlig rigtigt i sine partnerskaber, og med Fritz Hansen og Georg Jensen i ringhjørnet var designet ikke alene tidløst – tingene kunne faktisk også modstå tidens tand. I dag ville de færreste kendere tøve ved at købe – og bruge - en 50 år gammel 7’er-stol.

Da han designede Myren til Novos kantine, som han også havde tegnet, i 1952, ændrede han ved danske møblers formsprog for bestandigt. Selvom Myren var tiltænkt Novo, rakte den langt udover det rum, den var tegnet til. De fleste af hans største møbler har faktisk et byggeri i ryggen.

Myren var enkel, funktionel, let og ikke mindst billig, og den buede skalstol var skelsættende om noget. Stolen kunne produceres på en brøkdel af den tid, det normalt tog en snedker at producere en stol, og metoden med den bukkede finer tillod former, der hidtil var uhørt for møbler. Stolen delte vandene, men den blev hurtigt populær. Med tiden blev stolen også produceret til private, og den bliver faktisk stadig produceret i dag.

Efterfølgeren, Syveren, kom til i 1955, og det blev hans bedst sælgende værk nogensinde. Syveren var den mere spiselige udgave af den kompromisløse og trebenede Myren, og kombinationen af Arne Jacobsens design og Fritz Hansens metoder og håndværk blev for alvor en succes, der rakte ud i alle samfundets lag.

I 1957 skabte han Grand Prix-stolen, der minder lidt om de to forrige, men alligevel er helt sin egen. Selvom den måske ikke blev lige så ikonisk som de to forrige, så var den ikke desto mindre et stort hit, og Arne Jacobsen vandt den store pris på Triennalen i Milano senere samme år. Dermed fik stolen også sit navn.

Med designet af SAS-hotellet fulgte Ægget og Svanen. De to møbler blev lanceret i 1957 og 1958, og da var hverken danskere eller dagligstuer helt klar til de skulpturelle stole. Der gik dog ikke længe, før Svanen og Ægget fandt plads i både hjem og hjerter, og der findes de sådan set stadig. Stolene er nemlig tidløse, smukke og eftertragtede verden over.

Dråben og Gryden var også en del af møblementet i SAS-Hotellet, og også disse møbler handles stadig flittigt i dag, selvom de aldrig på samme måde nåede Svanens og Æggets ikoniske status.

I forbindelses med designet af Saint Catherine’s College skabte Arne Jacobsen også Oxford-linjen, hvor møblerne fik et hårdere og lidt mere kantet udtryk – uden at gå på kompromis med den lethed og elegance, der kendetegnede hans møbler. Oxford-stolene er stadig populære i dag, hvor de især er med at tilføre arbejdspladser sjæl og sanselighed.

Nationalbanken skulle naturligvis også have sin egen stol, og det blev altså Liljen - eller Serie 8, som den også hedder. Stolen blev hurtigt populær, og især udgaven med armlæn viser noget om de exceptionelle evner, den flittige arkitekt besad.

Udover bygninger og møbler har Arne Jacobsen blandt andet designet duge og bestik til Georg Jensen, serien Cylinda-Line fra Stelton og armatur-serien Vola.