Hans J. Wegner

Hans Jørgensen Wegner (1914-2007) er måske den største møbeldesigner, vi har haft i Danmark, og Wegner har tegnet et vanvittigt antal stole gennem sin imponerende karriere. Over 500 af hans designs endte med at komme i produktion, og i dag er kreationer som Y-stolen, Den Runde Stol og Oxchair stadig eftertragtede og eksklusive møbler at have stående.

8 varer

pr side
Faldende

8 varer

pr side
Faldende

Historien om Hans J. Wegner

 

Hans Jørgensen Wegner (1914-2007) kom til verden i Tønder som skomagersøn, og allerede som dreng blev han glad for håndens arbejde og træet som medie. Det blev vekslet til en snedkeruddannelse, som han gennemførte som bare 17-årig. Skæbne og ambition bragte ham til København, hvor han som 22-årig kom ind på Kunsthåndværkerskolens Møbellinje. Snedkeren ville være møbelarkitekt, og grundstenen blev lagt til, at han ville ende som den største af dem alle.

Årene på skolebænken bød på Kaare Klints modernistiske messen om møblernes funktion, og sammen med venskabet til den medstuderende Børge Mogensen blev det brændstoffet, der skulle sende den gyldne generation af danske designere til vejrs.

Efter studietiden fik Hans J. Wegner hurtigt arbejde, og hans gennembrud kom i 1940, da han blev kaldt til Aarhus for at arbejde på Arne Jacobsens nye rådhus, der på mange måder endte som et periodisk hovedværk.

Op igennem 1940’erne begyndte Wegner at få sit folkelige gennembrug, blandt andet med ’Kinastolen’ og lidt forskellige ting til FDB, som på daværende tidspunkt blev ledet af vennen Børge Mogensen. Hans Wegner måtte dog tage imod en del verbale øretæver fra vennen, da han i højere og højere grad vendte sig bort fra Kaare Klints minimalistiske doktriner, men de to forblev dog altid tætte venner og samarbejdspartnere.

Den fremadstormende møbelarkitekt var præget af modernismen, men han var ikke styret af den, og det var nok hans lidt større omfavnelse af former og æstetik, der gjorde ham til samtidens største.

Det var ’Den Runde Stol’, der i 1949 sendte først Wegner og siden de andre store danskere ud til et internationalt publikum, og især amerikanerne var vilde med The Chair, der senere skulle blive berømt fra tv-debatten mellem Kennedy og Nixon.

I 1950’erne og 1960’erne var han et af de største navne, hvis ikke det største, indenfor design. I hele den vestlige verden, vel at mærke. I 1970’erne var modernismens storhedstid forbi, og de næste årtier bød på møbler med et mere asketisk udtryk, og efterhånden var det mest i det offentlige, man stødte på nye Wegner-møbler. I 1986 kom den smukke cirkelstol til verden, sådan lidt ud af det blå, og at han stadig kunne overraske efter et langt arbejdsliv. Han indstillede karrieren med et utal af medaljer, priser og udmærkelser under bæltet i 1993.

 

Hans J. Wegner

Hans J. Wegners mange møbler

 

Selvom han var produktiv og idérig på mange fronter, var det først og fremmeste stolene, han satte sit præg på, og i nærheden af 500 forskellige af hans designs endte med at komme i produktion.

Kinastolen fra 1945 er produceret i samarbejde med Fritz Hansen, og det var første skridt i retningen af for alvor at finde sit eget formsprog i stolene, hvor de runde ryg- og armlæn senere skulle blive hans vej til succes.

Påfuglestolen fra 1947 var opgøret med den stringente modernisme, han blev flasket op med, og den storryggede stols udtryk byder på en helt anden glæde end samtidens andre store møbler.

Den Runde Stol fra 1949 var billetten til den store omverden. Stolen blev nemlig vist for Danmark og verdenspressen på Snedkerlaugets velbesøgte udstilling, hvor et betydningsfuldt amerikansk tidsskrift kastede kærligheden over stolen, som de bare kaldte ’The Chair’. Det betød stor efterspørgsel fra udlandet, og stolen blev endeligt udødeliggjort efter debatten i præsidentvalget mellem Kennedy og Nixon i 1960.

Y-stolen fra 1950 er til gengæld Wegners største hit her på vor egne breddegrader, og den er vel også på mange måder et destillat af hans andre største designs. Den har elementer af både ’Kinastolen’ og ’Den Runde Stol’, og det er én af verdens mest kendte og bedst sælgende stole.

Bamsestolen fra 1951 er én blandt mange ikoniske lænestole fra møbelarkitektens hånd, og med sine åbne armlæn tillader den stor siddekomfort – uanset hvordan du vælger at sidde. Det er også armlænene, som en journalist havde omtalt som krammende bamsepoter, der har givet stolen sit lidt særprægede navn.

Kohornstolen fik i 1952 den utaknemmelige opgave at følge op på de tidligere mesterværker, og den smukke stol klarede opgaven til UG. Bevares, den fik måske ikke helt samme ikoniske status som de to foregående, men det er ikke desto mindre et hovedværk i den danske møbeltradition.

Oxchair fra 1960 var ifølge rygterne designerens egen favorit, og den ikoniske lænestol formår at levere et markant og enestående design – uden at gå på kompromis med komforten.

Skalstolen fra 1963 er noget af det mere skulpturelle, der er kommet fra Wegners hånd. Formerne henleder næsten tankerne på en rokke, og den smukke stol er på én gang tidløs og moderne. Selv i dag.

Cirkelstolen fra 1986 er helt og aldeles sin egen, og den kommer fra en periode, hvor den dengang 72-årige designer sad og tegnede plejehjemsmøbler. Den ligner intet andet fra hans hånd, og den blev med det samme populær i både ind- og udland.

Oculus er designet i 1960, men den er først for nyligt sat i produktion, og den smukke loungestol har givet Wegners trofaste publikum en nyhed fra mesterens guldalder.