Danske DESIGNERE
I tre årtier var dansk design noget særligt. I tre årtier var det navne som Arne Jacobsen, Hans J. Wegner, Børge Mogensen og Poul Kjærholm, der viste verden, hvordan man indrettede sig godt og smukt. Deres navne er for længst indprentet i historien, og deres værker har vist sig som tidløse og eftertragtede – selv her 50-80 år senere.
Det er svært at forestille sig, at Danmark nogensinde får så stor en flok af enestående genier i samme felt igen, for det var en perfekt storm af held og gode omstændigheder, der foldede sig ud fra 1940’erne til 1970’erne. Der er dog lidt fællesnævnere, der kan være med til at forklare den store succes.
Den største fællesnævner er Kaare Klint. Den danske modernismes store forkæmper, der i over tre årtier underviste på Kunstakademiets Skole for Møbelkunst. Her prædikede han funktion og håndværk for de kommende generationer, og den gyldne generation lyttede i dén grad efter.
Møblerne fra de dengang unge og nytænkende designere var først og fremmest funktionelle. Derudover gik den skandinavisk nøjsomhed og den minimalistiske modernisme op i en højere enhed og skabte et æstetisk udtryk, der gik rent hjem – herhjemme som i den store verden. En dansk møbelklassiker er på én gang tidløs og en del af den periode, den danske designguldalder var en del af.
En anden vigtig faktor i guldalderens store succes er kvaliteten, møblerne er bygget i. Det store fokus på den gode kvalitet og det gode håndværk gjorde, at møblerne kunne bruges til hverdagslivet i samtiden. Det gør også, at familien i dag sagtens kan sidde og spise ved møbler, der har over 60 år på bagen, og derfor er de danske designmøbler meget mere end samlerobjekter. De er stadig møbler, der bliver brugt til at leve i.