Lænestole

Danske designere og møbelarkitekter står bag nogle af de største designerlænestole, hvor Arne Jacobsens Ægget er et af de mest genkendelige møbler overhovedet. Hans J. Wegners bagkatalog rummer flere mesterværker, end du kan tælle, ligesom Poul Kjærholms PK22 er et studie i minimalistisk perfektion.

Varer 1-19 af 69

Side
pr side
Faldende

Varer 1-19 af 69

Side
pr side
Faldende

Finn Juhl står bag nogle af de mest eftertragtede designerlænestole, du kan få – eksempelvis Høvdingestolen og 45-stolen. Mens Børge Mogensen står bag nogle af de mest elskede lænestole herhjemme – som Øreklapstolen og Den Spanske Stol.

Designerne bag de berømte designerlænestole

Den danske designtradition er fuld af mesterværker, der varierer fra de kunstneriske og næsten pompøse til de asketiske og ærkedanske lænestole. Følgende møbeldesignere har alle skabt lænestole, der stadig er eftertragtede over hele kloden, og det er derfor svært at misunde de unge designere, der skal træde i den store generations skygge:

  • Arne Jacobsen 
  • Børge Mogensen
  • Finn Juhl
  • Poul Kjærholm
  • Kaare Klint
  • Hans J. Wegner

Blandt deres lænestole finder du et stort udvalg af forskellige udtryk med alt fra fra sort læder til lyst lærred.

Arne Jacobsen

Arne Jacobsen (1902-1971) står bag nogle af de mest ikoniske lænestole nogensinde, og Svanen og Ægget, der kom til verden i forbindelse med SAS-Hotellet i 1958, er kendt og elsket over hele kloden. De runde kurver og næsten feminine former er skabt til at bryde de hårde hjørner og lige linjer, du finder på SAS-Hotellet – og i alle andre rum. 

I den helt modsatte grøft finder du hans mindre kendte Oksen fra 1966, der er ekstremt kantet i udtrykket.

Børge Mogensen

Børge Mogensen (1914-1972) var enormt produktiv gennem hele karrieren, og et utal af udødelige møbler har deres ophav i Mogensens funktions-fikserede hjerne. Jagtstolen fra 1950 er hans første forsøg på møbler med en mere åben konstruktion, og det smukke møbel med blottet træ, læder og messingspænder gik rent hjem. Det samme gjorde efterfølgeren, Den Spanske Stol - med de karakteristiske, brede armlæn - der også forener kernelæder, træ og mesingspænder.

Mogensen var også en mester i de polstrede møbler, og hans Øreklapstol fra 1963 er ligeså magelig, som den er minimalistisk i udtrykket.

Finn Juhl

Finn Juhl (1912-1989) står bag en perlerække af eftertragtede møbler, og hans bidrag til de danske designerlænestoles historie er imponerende. 45-stolen fra 1945 er et studie i elegant enkelhed, og træet, læderet og de smukke kurver vakte opsigt - både ude og hjemme. 

Hans meste kendte lænestol er måske Høvdingestolen fra 1949, som for alvor var med til at sætte de danske møbler på verdenskortet. Herefter kom France-stolen fra 1956, der forener udtrykkene fra de to foregående stole, og som var en vigtig brik i de danske møblers amerikanske eksporteventyr.

Poul Kjærholm

Poul Kjærholm (1929-1980) gik lidt sine egne veje i forhold til sine samtidige, og hans møbler i stål, læder, snor og flet trak ofte tråde tilbage til den internationale modernismes foregangsmænd. 

PK22 er uden tvivl hans mest udbredte værk, og den minimalistiske stol fra 1956 virker da selv i dag moderne. Med PK20 fortolkede Kjærholm gyngestolen i et nyt og minimalt perspektiv, og resultatet er intet mindre end fantastisk. Der er derfor god grund til, at den er på flere ønskelister rundt om i landet.

Hans J. Wegner

Hans Jørgensen Wegner (1914-2007) var stolenes mester, og det er næsten ubegribeligt så mange designerlænestole og designerstole, der kommer fra hans hånd. CH25 fra 1950 er et meget godt billede på, hvad Wegner kunne udrette med meget små midler, og den smukke stol i træ og flet er ligeså smuk, som den er komfortabel - for nogen den perfekte lænestol. 

Bamsestolen fra året efter er helt anderledes i udtrykket, ligesom den er bygget til at holde i generationer – både hvad angår udtryk og materialer. Herefter kom Ox Chair i 1960, der er en stol, som indtager rummet både fysisk og visuelt, og det store møbel siges at have været stolemesterens egen favorit.